10 juni, Zuid-Toscane

10 juni 2018 - Semproniano, Italië

Goedemorgen, 9.10 uur we hebben net ontbeten en ik zit - in de schaduw, want het is nu al heet - mijn reisverslag bij te werken. Eergisteren zijn we, na een "barre" tocht, de wegen zijn hier bijna nog slechter als in Albanië, aangekomen in Semproniano, een bergdorpje bovenop een hoge berg in het zuiden van Toscane. We hebben heel de dag door het binnenland van Zuid-Italië gereden en we hebben de natuur zien veranderen van droog, en saai, naar groene hoge bergen. Zuid-Toscane is ruiger dan Noord-Toscane, waar alles wat lieflijker is. Het is een prachtige streek, met veel wilde bloemen, vogels en rust. Na heel veel haarspeldbochten over smalle bergweggetjes (ik ben er nu aan gewend, vroeger vond ik het doodeng) kwamen we aan bij onze camping. De Nederlandse campingbeheerders, Bas en Domenica, zijn hier 8 jaar geleden begonnen met helemaal niets. De eerste 2 jaar hebben ze - met hun 4 jonge zonen - de boel opgezet en in 2012 zijn ze gestart. Complimenten, Italiaanse sfeer, met Hollandse gezelligheid, kussentjes, bloemetjes van dat soort werk. 2 keer per week kookt Domenica voor haar gasten Italiaans en dat wordt geserveerd aan lange tafels zoals in de reclame. Morgen doen wij ook mee. Wij zitten op een prachtig plaatsje bovenop de berg, met een fantastisch uitzicht. Het vakantieverblijf - de Gelukkige Olifant - van Juliana en Bernard lag hier 40 km vandaan. Helaas is het in 2012 afgebroken, anders waren we even gaan kijken. Gisteravond hebben we een tijd buiten gezeten met duizenden sterren en vuurvliegjes, voor de rest helemaal donker en stil. Wat een verschil met die drukke steden. Het internet is niet zo goed, dus ik kan niet zoveel foto's downloaden helaas. Het is de bedoeling dat we vandaag en morgen hier nog blijven en dan moeten we echt verder.