22 mei, op naar Griekenland

22 mei 2018 - Ioánnina, Griekenland

Vanmorgen hebben we afscheid genomen van Albanië. Op onze camping zong de hele dag de wielewaal, we hebben hem helaas nooit kunnen zien. Wij vonden het een speciaal land. Albanië staat bekend als het armste land van Europa en ik denk dat het in grote lijnen wel klopt, althans op het platteland. In de grote steden is er weinig van te merken, hier zie je nog veel jeugd, maar op het platteland trekt de jeugd weg, bv naar Griekenland om daar de kost te gaan verdienen.  Op het platteland zie je veel oude mensen op het land werken. Ze hooien nog op de oude manier, hooi met een hooivork op de kar gooien en met de zeis en schoffel het land bewerken, zoals het bij ons 50 jaar geleden gebeurde. Er waren ook mooie stukken natuur, er was van alles te zien onderweg, ik keek mijn ogen uit. Wat ik al eerder vertelde, de mensen zijn heel vriendelijk en er is geen sprake van enige criminaliteit. Het is nog geen echt vakantieland, maar ik wil Albanië over een jaar of 10 wel eens zien.....

Na een laatste keer tanken, waarbij we onze leks (de Albanese munt) op konden maken, kwamen we bij de grens van Griekenland. Nou daar kom je niet zomaar doorheen! Eerst de douane van Albanië, alles wordt gecontroleerd, we hadden zelfs een drugshond in de camper! Ik wilde daar een foto van maken, maar dat vond de douanier niet goed. daarna nog een keer 10 meter verder bij de Griekse grens. Ik moest de camper openmaken en de douanier controleerde ook hier secuur. Maar gelukkig.... we mochten door!

Nou die weg was wel een verschil met Albanië, we hebben uren op een bijna lege weg gereden, dus we konden lekker opschieten. Zo kwamen we bij het Zagori gebergte. Hier zijn we een jaar of 6 geleden ook al geweest en toen heb ik bij een wandeling in de bergen m'n enkel gebroken, dus dat vergeet je niet zo snel. Nadat we een supermarkt bezocht hadden, reden we naar de camping. We hebben geluk, want hier in de buurt zijn niet veel campings, maar we staan op een prachtig plekje aan de rand van de stad Ioannina aan het meer, waar ook de nautical club van Ioannina is gevestigd. De camping kost ca. € 25,-- p.nacht. We willen hier 3 nachten blijven, vrijdag is de planning om naar Nidri te gaan naar onze vrienden Paul en Ria, die daar met hun zeilboot liggen.